Åreforkalkning

EDTA-behandling mod Åreforkalkning

Får man diagnosen åreforkalkning, strømmer tankerne på om man mister sin livskvalitet og evner. Hvad hvis det ikke behøvede at være sådan?

EDTA behandling kan være løsningen.

Jo tidligere vi kan starte behandlingen desto bedre er chancerne, at vi kan modvirke åreforkalkningen.

Hvad er åreforkalkning?

Åreforkalkning, også kendt som aterosklerose, er en kronisk tilstand, hvor plak ophobes i arterierne og gradvist indsnævrer dem.

Plak består af fedtstoffer, hersket kolesterol, kalcium og andre stoffer, der kan samle sig på arterievæggene over tid.

Dette kan føre til en række forskellige sundhedsproblemer og sygdomme, herunder:

• Kardiovaskulære sygdomme: Åreforkalkning kan føre til kardiovaskulære sygdomme som hjertesygdom, hjerteanfald og hjertesvigt.
  • Cerebrovaskulære sygdomme: Åreforkalkning i hjernen kan føre til cerebrovaskulære sygdomme som slagtilfælde.
  • Perifer arteriel sygdom: Åreforkalkning i benene kan føre til perifer arteriel sygdom, som kan forårsage smerter, kramper og nedsat bevægelighed.
  • Nyresygdomme: Åreforkalkning i nyrearterierne kan føre til nyresygdomme, som kan medføre nedsat nyrefunktion.

Hvad skyldes åreforkalkning?

Åreforkalkning skyldes af sammenspil af flere faktorer: tungmetalbelastning, diabetes, rygning, mangel på næringsstoffer, inaktivitet mm, som fremprovokerer inflammation i arteriernes vægge.

EDTA kan hjælpe med at reducere plak ophobning ved at binde metal-ioner ( bly, cadmium, aluminium) og fri calcium i blodet.

EDTA behandling anbefales fordi:

EDTA er en simpel og effektiv behandling, som læger verden over har brugt siden 1980’erne.

Studier har vist en positiv virkning ved EDTA behandlinger og åreforkalkninger.

En dansk opgørelse over 470 EDTA-behandlede patienter (offentliggjort i USA af Hancke og Flytlie i 1993), viste en positiv effekt på 85% af patienterne.

65 af dem der kom fra ventelisten til de dyre by-pass operationer, undgik 58 operationen.

De 27 med forestående benamputation, undgik 24 at miste det ene ben.

En amerikansk gennemgang af 19 videnskabelige undersøgelser af EDTA (metaanalyse) fra samme år, dækkende 22.765 patienter, som viste ligeledes god effekt hos 88% af patienterne.

I TACT studiet fra USA deltog 1700 patienter med hjertekarsygdom og tidligere blodprop i hjertet.

I EDTA-gruppen var der signifikant færre dødsfald, færre blodpropper i hjertet, i hjernen og færre med behov for By-pass operation eller ballonudvidelser, ligesom der var færre indlæggelser på grund af hjertesmerter.

Usædvanlig god effekt hos diabetikere:

Der var en særdeles overbevisende effekt hos diabetikere (sukkersyge), hvor der var 40% færre dødsfald, blodpropper eller behov for hjertekirurgi.

Når du kommer i gang med EDTA behandling

Det anbefales at få 1-2 behandlinger om ugen.

Da åreforkalkninger har flere årsager, er det vigtigt at arbejde mere bredt for at du kan opnå et godt resultat. Du kan tilbydes at blive testet for tungmetalbelastning og mineralstatus, får nøje udvalgte mineral- og vitamintilskud, gode råd om nærende kost, samt andre tiltag i forhold til din livsstil.

Effekt af behandlingen vil være afhængig af flere faktorer: sværhedsgrad af åreforkalkninger, tungmetalbelastning, implementering af sund livsstil.

Erfaringen siger, at nogle patienter kan mærke en forbedring efter ca.12 EDTA-behandlinger.

Andre skal have op til 20 eller flere behandlinger, før de kan mærke den fulde effekt. Enkelte skal over 30 EDTA-behandlinger før effekten begynder at vise sig.

Som nævnt, jo tidligere du kan starte behandlingen desto bedre er chancerne, at det kan modvirke åreforkalkningen

Hvad er fordelen ved et medlemskab?

Som medlem af EDTA-Patientforeningen får du en rabat på 50 kr. pr. EDTA-behandling hos følgende lægeklinikker:

Lasermedical

Institut for Ortomolekylær Medicin

EDTA-klinikken i Bjerringbro

Meld dig ind på linket herunder.